söndag 15 september 2013

Misströsta inte!

Jag har inte tagits av Illusionens väktare...

Arbetet med att skriva ner Illusionens fångar fortsätter i det tysta men jag ska bli duktigare på att uppdatera bloggen då och då om mina tankar och idéer för spelet.

Jag har som mål att skriva klart och berätta om kapitlet Spelledaren nu i den kommande veckan. För er som är obekanta med apokalypsmotorn blir det några första stapplande steg in i en ny värld med annorlunda tekniker för att skapa skräckkampanjer.

För er som redan är bekanta med apokalypsmotorn och har spel som Apocalypse World eller Dungeon World i rollspelshyllan blir det ett utmärkt tillfälle att komma med förslag på hur man kan göra det så enkelt för nybörjare att komma in i som möjligt samt kanske nya revolutionerande knep för att skapa skräck utan förplanerade scener.

Jag har märkt att Illusionens fångar är i en ständigt dynamisk utveckling. Så länge jag spelar spelet kommer jag på nya saker som jag vill lägga mer tonvikt på eller förändra för att underlätta. De tankar som tar mest utrymme nu är hur man kan använda sig av apokalypsmotorn för att underlätta vid spelledande med stora spelgrupper (5+ spelare). Jag har alltid varit övertygad om att tre spelare är det perfekta antalet vid spelbordet, men nu på senare år blir det allt svårare att ha små spelgrupper och få till regelbundna speltider. Att ha t ex fem spelare innebär att vi alltid är tillräckligt många (2+) för att kunna spela och det argumentet väger ganska mycket till de större spelgruppernas fördel. Nackdelen är såklart att vi med jämna mellanrum blir en spelledare och fem spelare och då ställs fler krav på spelledaren att fördela tid och fokus mellan alla rollpersoner. Att glömma bort en spelare känns aldrig kul så hur gör man för att se till så att fem spelare har varierande och enskilda scener i Illusionens fångar utan att få migrän?

Svaret kommer förhoppningsvis senare i veckan! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar