måndag 20 augusti 2012

Skador och första hjälpen

Sedan de första versionerna av KULT - Illusionens fångar har reglerna för skador och första hjälpen ändrats en hel del. Skador markeras inte längre på en skadeklocka utan resulterar i ett skadeslag som kan ge rollpersonen handikapp och komplikationer. Skada är farligare än tidigare och tar längre tid att återhämta.

Här är ett utklipp av de nya dragen och reglerna:

SKADESLAG

När du blir träffad av ett anfall med skada som är högre  än din rustning slå +skada och dra av din rustning från resultatet.
Vid 12+ välj om du blir dödad eller allvarligt skadad. Väljer du att bli allvarligt skadad tar du 2 Handikapp. Har du inte Handikapp kvar att välja på dör du. Handikappen försvinner när du fått läkarvård och ordentlig vila. Spelledaren kan välja 1:
- Du är oskadliggjord: medvetslös, omtöcknad eller panikslagen (tillståndet varar tills du blivit stabiliserad med första hjälpen).
- Välj 2 från listan vid 7-9.
Vid 10-11 som 12+ men välj 1 Handikapp istället för 2.
Vid 7-9 får du en lättare skada. Du har +1 på nästa skadeslag under striden och SL väljer 1:
- Intensiv smärta (du har -1 på nästa slag).
- Du tappar fotfästet.
- Förlorar det du håller i.
- Tappar bort någon eller något du har haft koll på.
- Fienden får ett övertag mot dig.
Vid 6 eller lägre får du bara skråmor och kan fortsätta obehindrad.

HANDIKAPP

Om du blir allvarligt skadad väljer du handikapp som är i effekt tills du har fått ordentlig läkevård och vila.

Alla rollpersoner har fyra stycken handikapp på formuläret som markeras när de blir allvarligt skadade:
Splittrad (-1 Kyla)
Lam (-1 Hårdhet)
Vanställd (-1 Hetta)
Bruten (-1 Skärpa).

FÖRSTA HJÄLPEN

Med första hjälpen kan en rollperson försöka stabilisera eller läka en allvarligt skadad rollperson. Att stabilisera allvarliga skador är att ge snabb och lindrande hjälp medan läkevård innebär operationer och annan avancerad och tidskrävande vård.

För att stabilisera en rollperson måste du ha ett första hjälpen-kit eller -låda och om omständigheterna är riskfyllda räknas stabiliseringen som att agera under hot. Det innebär att du ger lugnande, smärtstillande eller enklare bandage. Lyckas du stabilisera rollpersonen kan rollpersonen agera trots allvarliga skador.

När du ger en allvarligt skadad läkevård spendera valfritt antal lager och slå +-0 eller +2. Ett normalt första hjälpen-kit ger +-0 och en första hjälpenlåda ger +2. Vid lyckat läks handikappet, men SL väljer 1 (vid 10+) eller 2 (vid 7-9):
- Trots smärtstillande och sövande kämpar personen emot, du agerar under hot.
- Personen blir medvetslös i 24 timmar.
- Att stabilisera personen äter upp dina lager; spendera 1-lager mer.
- Personen blir sängliggande i minst en vecka.
- Personen behöver konstant övervakning och vård i 36 timmar.
Vid misslyckande blir handikappet permanent.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar